Ku biar kalam berbicara...menghurai maksudnya dijiwa...agar mudahku mengerti segala yang terjadi sudah suratan Ilahi...Ku biarkan pena menulis...meluahkan hasrat dihati...moga terubat segala keresahan dijiwa tak pernahku ingini...

Sunday, October 11, 2009

# Movie #

Da lebih kurang 2 minggu lebih kita meninggalkan Ramadhan kan??Terasa rindu pulak kat bulan barakah tu...perjalanan idop pon da semakin kabur lately...amalan da makin kurang...iman pon da menurun...nape yek??adakah disebabkan bulan ni setan dah mula berkeliaran??atau kite sendiri yang tak istiqamah dlm melakukan kebaikan??Hmm...Tepuk dada tanye iman...sama-sama la kita insafi...

Untuk entri kali ni sebenarnye sy tak tau nk coret ape....cume nk mengimbas kembali peristiwa semase di bulan Ramadhan yang lepas...mudah-mudahan sama-sama kite dpt ambil pengajaran...

Jam pada waktu tu da pkul7.30 ptg...lepas berbuka puase masing-masing solat maghrib sendiri-sendiri di bilik hostel...biasanya lepas maghrib masing-masing dah bersiap nk ke mph Mahallah Maryam untuk solat terawih berjemaah...tapi tah kenape hari tu mcm saya sorang je yang beria nk ke mph...bile ditanye, tiap roomate ada alasan tersendiri...he...automatik saya dah tau jawapannya...nmpaknya malam ni saya tak berteman la ke mph untuk solat isyak dan terawih berjemaah...

Balik dari solat terawih, tetibe hati saya tertanya-tanya...apasal gelap semacam je bilik kitorang ni...rupa-rupanya tgh berlangsungnya tayangan movie kat laptop salah seorang kawan saya ni...wat ala-ala kat panggung wayang la...gelap je...baru syok menonton...yetak??he...
Saya diam je sambil berlalu masuk ke compartment sendiri...tapi dalam hati ni sayu tengok dorang...yela...manataknya...tengok movie sampai pagi takpe...tapi nak berjalan sikit ke mph yg takla jauh mana untuk solat berjemaah isyak dan terawih yang taklah lama mana tu punya la liat...hm...padahal kat mph takla wat solat terawih sampai 20 rakaat...wat 8 rakaat je...tu pon tak penuh-penuh mph...hm...dah tak tau nak cakap macammana lagi...

Beberape minit kemudian ade sorang kawan saya datang ke bilik ajak saya tengok movie...

"Zarith, jom la tgk movie dengan kitaorg...ramai org kata movie ni teruk...tu yang kite nak tengok tu...awak jangan salah faham ea...kita just nak tau teruk tahap mane je cerita tu...supaya nanti kalau adik-adik kita nak tengok kita tak bagi la..."

Saya just reply..."Eh..takpela...kita ada kerja nak buat...sori..."

Sejak dari ajakan tu tadi, saya dok terfikir-fikir kat otak ni...he...agaknya budak ni cakap tak fikir dlu kot...yela..bagi saya, kalu dah tau yang cerita tu teruk, takyah la tgk langsung...dgn adik-adik pun jangan bagi tengok...barula dua-dua terpelihara matanya...ni tak..

Ohhh...kakak tengok takpe...tapi adik tengok tak boleh...besar sangat ke pangkat kakak??he...kelakar la...

Saya dah cakap pun dorang wat macam tak faham je...bulan puase pulak tu tengok cerita macamtu...Astaghfirullah...

Harap korang dapat betulkan pemikiran korang balik...memang takde org yang perfect atas dunia ni tapi atleast kita kena berusaha untuk jadi baik...nak jadi baik akhir zaman ni memang susah...perlukan pengorbanan yang besar...apply la kata-kata kita ni dlm kehidupan harian korang ea...bukan dibulan Ramadhan je kita kena jd baik...bulan-bulan yang lain pun sama...
Redha Allah bersama kita cari...(^_^)
Wallahua'lam...

2 comments:

finafiszan said...

salam zarith.
kaifa haluk?
lama tak dgr citer
rindu kat nti... best baca entry ni. tp baru 1st time masuk blog enti. menarik. kita doakan sama2 mereka agar terbuka hati, menerima dan mencari hidayah Nya di muka bumi ini. terasa tersentuh.

rindu enti fillah...

wallahu a'lam.

~ ZaRiThEldA ~ said...

Waa'laikumussalam...
Ana bi khair...Fina ea??..
Ana mushtaq bik ya jiddan...=)
Haahla..lame xdgr cite awk jugak..
Ni ym kite-->
zardah_solehah87@yahoo.com.my
Ade kesempatan t kite borak2 ea..Insyaallah...(^_^)