Ku biar kalam berbicara...menghurai maksudnya dijiwa...agar mudahku mengerti segala yang terjadi sudah suratan Ilahi...Ku biarkan pena menulis...meluahkan hasrat dihati...moga terubat segala keresahan dijiwa tak pernahku ingini...

Tuesday, August 1, 2017

INDAH ISLAMIC CENTER

Bismillah...

Hampir 2 tahun aku menyepi tanpa sebarang tinta. Banyak entri yang tertangguh. InshaAllah ada masa lapang aku share ok. Sekarang amat sibuk menguruskan Indah Islamic Center (IIC), Pusat Bimbingan Al-Quran dan aktiviti-aktiviti keagamaan di Krubong, Melaka. Alhamdulillah IIC ni antara impian aku yang menjadi nyata. Terima kasih Allah. Bagi aku, semuanya berkat doa mak dan restu suami. Tanpanya, pasti semua takkan semudah ini. Bantuan ayah dan adik-beradik juga tidak dilupa.

Asalnya niat aku nak buat kelas mengaji kecil-kecilan sahaja untuk mengisi masa lapang yang boring duduk rumah kononya. Sekalinya, aku dilamar oleh pengerusi Madrasah Darul Taqwa agar menjadi pendidik kepada pelajar perempuan dewasa di sana. Selepas itu, ada pula permintaan agar aku mengadakan kelas mengaji untuk kanak-kanak di rumah. Waktu itu anak aku baru sorang. Tak banyak ragam pulaktu. So, aku on je la. Lama-kelamaan anak murid semakin ramai. Tapi yang sedihnya kewangan aku tak stabil. Nak besarkan kelas mengaji pun takde modal. Suami pulak memang dah penuh dengan komitmen, so, tak dapatlah membantu. Aku cuba tebalkan muka, aku whatapps di group kengkawan sekolah dan universiti sahaja minta bantuan kotla ada yang nak infakkan duit buat aku beli peralatan untuk mengajar. Alhamdulillah masih ada yang sudi membantu. Tidak kurang juga yang mengkritik. Biasalah..mereka tidak merasa kesusahan aku. Takpe aku maafkan. Itulah pertama kali aku mengemis dalam hidup. Demi membantu mereka untuk mengenal Al-Quran T_T

2015, aku beranikan diri pergi ke Jabatan Mufti Melaka untuk memohon tauliah. Pun sama, niat di hati nak ambil tauliah kebenaran mengajar di kawasan kecil sahaja. Tapi bila isi borang, entah macamana dengan selamba aku tick kategori tauliah seluruh Negeri Melaka. MasyaAllah. Serammmmm. Dengan soalan temuduga yang bertubi-tubi. Dengan jawapan yang aku beri entah hape-hape je. Tak yakin langsung boleh lepas temuduga. Tapi takdir Allah mengatasi segalanya. Alhamdulillah aku berjaya ='(

2017, bulan Mei, aku sewa sebuah rumah teres untuk dijadikan pusat mengaji. Sebenarnya aku cari rumah sewa dah dekat 2 tahun tapi tak jumpa. Kebetulan tahun ini, kawan suami mencari penyewa yang nak jadikan rumah dia itu sebagai tempat mengaji. MasyaAllah. Akulah antara calonnya. Dan ya, aku terpilih. Terima kasih Allah kerana menggerakkan hati insan-insan yang baik untuk membantu aku dalam perjalanan dan perjuangan ini =)

Akhir cerita, aku masih di sini. Mengumpul bekal buat perjalanan di sana. Mohon yang membaca doakan aku ye. Moga niatku sentiasa dijalanNya. Ini bukan bisnes. Korang mesti terkejut kalau aku kata untung aku tak balik modal pun. Tapi aku bahagia. Sebab aku tahu Dia suka =')

No comments: