Ku biar kalam berbicara...menghurai maksudnya dijiwa...agar mudahku mengerti segala yang terjadi sudah suratan Ilahi...Ku biarkan pena menulis...meluahkan hasrat dihati...moga terubat segala keresahan dijiwa tak pernahku ingini...

Monday, August 28, 2017

Pilih Penjual ~

Bismillah...

Suami pernah tanya aku, kenapa awak kalau beli barang asyik beli dengan seller yang sama je?

Hehe. Sebenarnya akuni agak cerewet jugak dalam membeli. First, aku akan cari barang yang aku nak beli. Lepas dah jumpa, aku akan tengok penjualnya dahulu. Ini adalah syarat yang paling penting bagi aku. Penjual yang ISLAMIK adalah keutamaan aku. Contoh, kau pergi pasar malam, kau tengoklah penjual tu pakai baju menutup aurat ke tak?Yang lelaki pulak kalau tak pakai kopiah pun, tengoklah seluar dia tu berlubang sana sini melebihi aurat tak?atau dia berseluar pendek melebihi aurat tak?Sikap dia dalam meraikan pembeli macamane?Kalau penjual online, kau scroll dulu apa yang dia post. Ada tak selitkan Islamik dalam post dia tu?

Ok korang mesti akan cakap "Don't judge a book by it's cover" kan? Tapi memang susah sebenarnya nak detect yang betul-betul islamik. Cara tapisan yang aku pakai ni hanya salah satu usaha je. Sebab bagi aku, kalau orang rasa Islam ini membebankan, confirmla dia taknak pakai baju lengan panjang sebab rasa susah nak buat kerja (aku pernah kerja pasar malam dulu so, aku taula alasan diorang). Ada jugak tau perempuan yang pakai seksi dan bermekap semasa menjual bagi menarik perhatian pelanggan. Kes tak yakin dengan rezeki Allah la ni. Huhu. Yang lelaki pulak diorang pakai seluar pendek sebab panas woi kat pasar malam tu asap sana sini. Dannnnn..sebab utama aku suka penjual islamik ialah kerana pada persepsi aku, tahap taqwa mereka ni agak tinggi sedikit berbanding penjual biasa yang lain. Taqwa ni penting tau. Sebab orang yang bertaqwa, dia akan takut nak buat dosa. Contoh nak kurangkan timbangan barang yang kastemer beli ke. Nak tipu kastemer ke. Nak sorokkan kerosakan barang ke. Kalau masak pulak kita boleh agakla diorang akan baca Bismillah, jaga kebersihan dan lain-lain lagi.

Yang kedua, penjual tu kalau boleh cari yang pembersih atau tempat jualan mereka itu hendaklah BERSIH. Kau tengoklah cara dia kendalikan makanan contohnya pakai sarung tangan ke tak?Kalau tak pakai, tangan dia tu macamane?Tergaru sana sini tak? Barang pulak elok tersusun dan kurang lalat. Barulah kita tak ragu-ragu terhadap makanan yang kita nak makan nanti. Atau pun barang yang kita nak beli tu, kita boleh agakla penjualtu mesti cari yang diperbuat daripada bahan-bahan yang bersih dan halal. Kan?

Yang last sekali barulah aku akan tengok SIKAP penjual tu. Apesal sikap aku tengok last seyh?Sebab...walaupun kadang muka penjual tu macam mintak penampor, tapi atleast aku dapat barang yang aku nak dalam keadaan yang baik dan lepas tu takkan jumpa dah penjual tu. Hehe. Kalau jumpa lagi pun, sikap ni benda yang boleh ubah. InshaAllah lelama ok la nanti.

Tu jelah kot pot pet aku untuk hari ini. Kalau korang nak ikot, silakan. Kalau korang ada persepsi tersendiri, aku faham. Citarasa kita semua tak sama kan? Hihi. Dah start cuti sekolah ni. Anak-anak dah di rumah. Full house. Banyak kerja nak kene buat tapi mama is happy sebab kesayangan mama disisi teman mama buat kerja. Have a good day korang =)

No comments: