Ku biar kalam berbicara...menghurai maksudnya dijiwa...agar mudahku mengerti segala yang terjadi sudah suratan Ilahi...Ku biarkan pena menulis...meluahkan hasrat dihati...moga terubat segala keresahan dijiwa tak pernahku ingini...

Thursday, December 21, 2017

Be Kind to Unkind People, They Need it Most!

Bismillah...




Aku, macamnilahhhh. Setiap kali buka laptop untuk buat kerja ofis (Indah Islamic Center), terpaksa singgah sini. Bebel dulu baru ada semangat untuk buat kerja. Haha.

Tajuk hari ini nampak macam negatif kan?Tapi tunggu dulu. Aku bukan nak cerita pasal siapa unkind people tu. Cumanya aku nak korek isi tersirat disebalik quote tu. Almaklum aku ni memang seorang yang kuat berfikir. Tapi sayangnya sebab aku bukan seorang yang bijak dalam slip peperiksaan, jadinya apa yang aku cakap selalu orang nampak seperti tiada value. Hehe. Takpe. Tak kecik hati pun. Sebabnya aku tengok semua ahli fikir biasanya pandangan mereka selalu je akan ramai orang kritik pada mulanya. Nanti bila dah terbukti kebenaran dan dah ramai orang boleh terima pandangan dia, barulah orang akan iktiraf pemikir-pemikir kritikal macam aku ni. Hahah. Ya, aku disini selalunya untuk mengosongkan kepala. Apa yang aku terfikir, kadang orang malas nak dengar cerita aku, so, aku tulislah dekat sini. Tak pasti, takde orang baca kot blog aku ni. Hahahahahaha...

Beberapa hari selepas aku ternampak quote ni, asyikla aku terfikir, "Kenapa pula nak kena buat baik pada orang yang tak buat baik pada kita?Patut balas aje biar dia sedar diri kan?Heee

Sebenarnya, mengikut kajian psikologi, orang yang unkind/tidak baik ni sebenarnya dia kurang kasih sayang. Jadinya, bila ada orang yang tak suka pada kau, kau kene semak balik sikap kau pada dia. Mungkin adala tu sikap kau yang dia tak berkenan. Even kau dah buat baik pun dia still buat tak baik juga pada kau?Ha..ni sebab ada lagi benda yang tak lepas dalam hati dia tu. Cara terbaik adalah luah. Luah untuk kosongkan hati. Ni Ustaz Abdullah Al-Amin yang ajar dalam bab "Komunikasi sesama pasangan". Boleh jugak aplikasikan cara ni dalam berkomunikasi dengan orang lain.

Contoh. Cuba kau tengok, kenapa dengan suami yang kau cinta, kau bolehje terima segala keburukan dia dan mudah nak memaafkan kesalahan dia?Sebab sayang kita terhadap dia terlalu banyak. Takpun kasih sayang yang dia berikan kepada kita terlalu banyak sampai boleh menutupi salah yang sedikit itu. Nampak tak?

So, sama jugak. Ni situasi bila kau tak suka kepada seseorang pulak. Cuba fikir kenapa kau tak suka pada orang tu? Mungkin kerana kau belum sayang banyak kepada orang itu. Ataupun mungkin orang itu tak sayang banyak pada kau. Kan?

Jadi macamana nak berbaik supaya semuanya ok?Kalau kita mengharap orang buat baik atau sayang kita terlebih dahulu, memang kadang takkan terjadi atau mungkin lambat. Sebab kita memang tak mampu nak merubah orang lain. Allah berfirman, "Aku takkan merubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri yang merubahnya" (13:11). Maksudnya kita yang kena gerak dahulu, kita yang kena selesaikan masalah ini dahulu, barulah selebihnya Allah bantu. Faham tak?

Bila dah tau punca, barulah senang kita nak cari jalan penyelesaian kan? Itu jelah kot bedah quote untuk hari ini. Ya Bedah Beduuuuuuu. Moga bermanfaat tau. Bai! =)

No comments: