Ku biar kalam berbicara...menghurai maksudnya dijiwa...agar mudahku mengerti segala yang terjadi sudah suratan Ilahi...Ku biarkan pena menulis...meluahkan hasrat dihati...moga terubat segala keresahan dijiwa tak pernahku ingini...

Saturday, March 26, 2011

Nukilan Buat Teman...

As salam....

Nukilan ini saya tujukan khas buat teman yang di sayangi...

NURUL BALQIS BINTI AHMAD GUZALI...
Maafkan kite sbb x bls msg awk haritu...
Kite tgh x de idea nak ckp ape n kite x nk merosak akidah awk dgn kata2 kite yang teburu2...
sbb kite takot kata2 yang terburu2 itu bukan ilham dariNya...
Mungkin awk tgh sedih ats pemergian Siti Bidadari masetu n x pk dulu sblum berkata2...
Kita x boleh salahkan takdir Bal...berdosa...
Bersabar la...hm...

Wahai BALQIS...
Dirimu telah dianugerahi...
Dirimu juga telah di uji...
Maka segala yang datang dan pergi itu meskipun boleh kau tangisi...
tetapi hidup ini tidak akan terhenti pada detik hati kita kecewa meratapi...
Hidup ini tidak akan terhenti hanya kerana kita kehilangan yang disayangi...
Maka telanilah semuanya dengan rela hati...
Pasti kau akan merasai betapa di sebalik semua itu, terselit kasih dan rahmat Ilahi...
Hanya engkau yang perlu mensyukuri...
barulah kau mampu merasai...

BALQIS...
Kite telah banyak terdidik dengan kehilangan...
Kehilangan orang yang kite sayang...
Semua yang kite sayang pergi...
Arwah atok, arwah nenek, arwah mak cik, arwah kawan2...
Walaupun kite dan mereka x serapat seperti kite dgn ahli keluarga...
namun kehilangan mereka tetap dirasai kesedihannya...

Namun Alhamdulillah...
kerana semua itu telah mampu mendidik rohani kite...
utk mengawal batas cinta antara sesama manusia...

Mengasihi ayah ibu, saudara-mara, sahabat handai, kekasih...
Semuanya harus mempunyai batasan agar tidak melebihi cinta kpd Allah dan agama...
Kehilangan dalam hidup ini merupakan suatu ujian praktikal bahawa tiada yang abadi satu pun di dunia ini sama ada yang kita sayangi ataupun yang menyayangi kita...
Semuanya akan pergi...
Kerana lazimnya kehidupan akan berakhir dengan kematian...
Pertemuan akan berakhir dengan perpisahan...
Setiap permulaan pasti ada akhirnya...

BALQIS...
Kite nak awk lafazkan doa di bawah ini dgn sepenuh hati awk...

Ya Allah...
aku benar-benar telah di uji oleh Mu..
Apakah aku benar-benar mampu melaluinya tanpa cinta manusia terhadapku,
tanpa cinta orang yang aku cintai?
Hambamu ini sedar Ya Allah...
Engkau benar-benar mahu menguji hatiku...
Tidak akan ku tahu betapa lemahnya cintaku kepadaMu sekiranya aku tidak di uji begini...
Tidak akan ku tahu betapa aku lebih cintakan dunia daripada cinta kepadaMu sekiranya Engkau tidak membawa Siti Bidadari pergi dari hidup dan mataku...
Tidak akan ku sedar hakikat diri ini yang sebenarnya Ya Allah...

Ya Allah...
Dalam hidup ini terlalu besar dosaku kepadaMu...
Terlalu banyak maksiatku kepadaMu...
Sedangkan taubat yang ku pohon kepadaMu sering ku mungkiri lewat hati tergores...
Selalu ku mungkirinya Ya Allah...
meskipun sewaktu memohon taubatku itu daku merayu kapadaMu...
daku menangis menyesali dosaku...
tetap juga aku mengulanginya...
Hinanya diriku Ya Allah...
Namun dalam hidup ini...
dengan kelemahan dan kehinaan diriku itulah daku tetap memerlukan bantuanMu...
untuk teruskan semuanya...
kerana ada di antara yang berat yang Engkau timpakan padaku itu tidak mampu untuk ku gagahi dgn secebis kekuatan yang ada padaku...
Terlalu banyak kejadian di dalam hidup ini...
tidak mampu ku gagahinya Ya Allah...
Terlalu banyak Ya Allah...
Lindungilah diriku...
Lindungilah hatiku...
Lindungilah imanku Ya Allah...

Muliakanlah Siti Bidadari binti Ahmad Guzali...
Berikan dia ketenangan dan kebahagiaan...
Meski telah hancur hatiku ini kerananya...
tetapi semua itu datang daripadaMu Ya Allah...
Semuanya datang daripadaMu...
Jadikanlah Siti Bidadari binti Ahmad Guzali itu di kalangan orang yang berbakti kepadaMu, kpd agamaMu...
Syukurku di atas pertemuan ini...
Terima kasih kerana memberikan daku derita ini agar aku lebih menyedari betapa jauhnya telah ku bawa hatiku daripadaMu...
Dan dari rebah cinta ini,
Engkau telah memberikan daku satu nikmat yang lebih besar drp nikmat cinta itu sendiri...
Terasa betapa Engkau benar-benar hadir di sisiku...
Hadir bersamaku...
Dekat dgnku...
Engkau berikan daku rasa itu buat kali pertamanya dan Engkau telah mengambilnya kembali...
Sesungguhnya Engkau mahu memberitahuku betapa nikmat kembali kepaaMu lebih besar dari nikmat hidup dgn insan yang dicintai...
Daku telah merasakan kerana Engkau sebenarnya mahu mentarbiyyah diriku agar akhirnya aku merasai nikmat atas semua ujian yang telah kulalui...

Terima kasih wahai Tuhanku...
Terima kasih Ya Allah Ya Muhaimin...
Terima kasih kerana melindungi diriku dan terus mendidikku agar selalu memohon dan merayu kpdMu...
Terima kasih kerana Engkau masih melindungi sekeping hatiku yang kotor ini...
Kurniakan daku rasa gentar setiap kali mengingatiMu...
Hadirkan cinta kepadaMu di hatiku...
Muliakan Siti Bidadari binti Ahmad Guzali...
Muliakan adikku itu...
dan berilah daku kekuatan mengharungi semua ini...
Amin Ya Rabbal a'lamin...

Bal...kite harap nukilan ini sedikit sebanyak dapat melegakan hati awk...
Hanya ini je yang termampu kite buat...maafkan kite Bal...

1 comment:

tetuan said...

zarith elda.....
thanks.....thanks a lot......andai kau tahu gambaran hatiku....sgt2 hancur....dah berusaha cantum dgn sebaik mungkin...tp blum terubat lg....akan kucuba sedaya upaya,dgn kekuatan yg ade.....demi keluarga....tlg doakan...harap kumampu melalui semua ni.....walaupun hati masih menafikan takdir...tp akan tetap ku usaha sedaya yg mungkin....